donderdag 3 maart 2011

Klantgericht bouwen is wat anders dan particulier opdrachtgeverschap



(Collectief) Particulier Opdrachtgeverschap stond de afgelopen tien jaar politiek zeer in de belangstelling. Van een schaalsprong kwam het echter nog niet echt. Door de kredietcrisis en de daaruit voortgekomen economische recessie wordt C/PO behalve als een politieke wens, nu door veel gemeenten in ons land ook als een economische oplossing beschouwd om de woningbouwproductie zoveel mogelijk op peil te houden en de (dreigende) tekorten op de grondexploitatie te beperken.   In het februarinummer 2011 van het vakblad "Grondzaken in de Praktijk" is een artikel van Marcel Kastein van De Regie over dit onderwerp geplaatst. (Bron: http://www.particulieropdrachtgeverschap.nl/artikelen/2//.html)


Particulier opdrachtgeverschap biedt de mogelijkheid om de woningbouw weer een impuls te geven. Mensen, binnen vastgestelde kaders, weer hun eigen huis te laten bouwen geeft meer stimulans aan woningbouwprojecten. Ik moedig deze ontwikkeling dan ook van harte aan!


3 opmerkingen:

  1. Gefeliciteerd met je blog, het is een van de weinige Nederlandstalige blogs gevonden met kritische post over stedenbouw en RO.

    Over de post. C/PO is zeker het aanmoedigen waard, maar het moet geen trend worden. Ik zie nu al heel veel adviseurs zeggen dat gemeentes C/PO, co-participatie, consument gericht bouwen, enz. moeten gaan toepassen en als je ze vraagt om welken reden staan ze met hun mond vol tanden.

    Ik ben van mening dat voordat het toegepast wordt moet er een duidelijke visie binnen de gemeente aanwezig zijn. Bovendien zou het niet alleen op woningbouw van toepassing moeten zijn maar ook op voorzieningen. Laat de mensen bepalen (met regie van de gemeente) waar er behoefte aan is, zeker binnen de kleine gemeentes.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Beste Susana,

    Dank voor je reactie! Ik zie mijn blog echt als hobby. En ik ben het met je eens. C/PO is geen wonderpil voor de economische crisis, maar het geeft sommige bewoners gewoon de kans om hun eigen droomhuis te bouwen! Een natuurlijk moet een gemeente eerst een eigen visie hebben op C/PO. Ik hoop dat je af en toe mijn blog blijft lezen!

    Groetjes Bep

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dat doe ik zeker!
    Ik heb ook een link staan in mijn blog naar "wat vind Bep?", zo raak ik je blog niet kwijt :o)
    Groetjes, Susana

    BeantwoordenVerwijderen